”Et søskendekursus på Ådalskolen i Ringsted
styrker søskendeperspektivet og bryder med den automatiserede voksenidentifikation,
som indebærer, at vi kun ser det handicappede barns perspektiv”, sådan siger en
af gruppelederne John Quist Frandsen bag Ådalskolens søskendekursus da vi en dag
tager en snak om søskendekurserne i Ringsted. John fortsætter ”søskende er jo
også mennesker. De gennemgår nøjagtig de samme følelser som alle andre i familien”. Et
styrket søskende perspektiv betyder derfor, at vi som omgivelser begynder at se handicappet
mere som del af en familie end som en isoleret enhed. Vi som omgivelser bliver
endvidere mere bevidste om, at søskende også har andre relationer ud over de
familiemæssige.
På Ådalskolens søskendekursus begynder vi derfor oftere at
opfordre søskende til at fortælle om deres bror eller søster om deres handicap
og adfærd så omverdenen er bedre forberedte på at komme den handicappede
søskendes anderledes reaktioner i møde. Søskendeskursets fokus på børn som
pårørende medvirker til, at børnene bliver mere modige, når det gælder om tage mig
mod til at fortælle om sin bror eller søster med et handicap. Et eksempel på dette er en situation, hvor en pige på
11 år var i tvivl om, hun kunne fortælle pigerne i klassen, at hendes søster
har Downs syndrom. Hun var bange for hvad de ville sige og om de ville grine af
det. Sådanne tanker går ofte meget igen på søskendekurserne og de er vigtige at
få talt om. Børnene kan være i tvivl om, hvordan de skal gribe det an, fordi de
ikke mener, det er passende at spørge forældrene direkte, hvordan man gør.
På
Ådalskolens søskendekursus er der forståelse for pigens dilemma og igennem
legende aktiviteter lærer pigen nye og anderledes metoder til at få italesat
det svære. Gennem søskendekurset som varer 45 timer får vi skabt en god kontakt
til børnene. En god kontakt er både vigtig for børnenes oplevelser af at være på
søskendekursus og altafgørende for hvor stort et udbytte de får.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar