Et søskendekursus på Ådalskolen i Ringsted skal være et
fællesskab, hvor alle børn oplever at bidrage til og få af fællesskabet. Hver
søskende skal føle sig engageret i fællesskabet og søskendekurset skal være ét
fællesskab på tværs af ”handicaps”, bygrænser, erfaringer, kommunegrænser og alder. Det
betyder i praksis, at søskendekurset er sammensat på en sådan måde at både
udfordringer og styrker er en del af kursusprogrammet og at hver eneste søskendekursus
er forskelligt. Vores særlige fokus på at ”alle børn er lige forskellige”
betyder, at der ikke er to oplevelser der er ens og at ingen oplevelser er
bedre end andres. Alle vil gerne bidrage og vi giver muligheden for det. Derfor
stiller vi som planlæggere det innovative spørgsmål: ”Hvordan kan vi opnå, at
barnet hver morgen ser sig selv i spejlet og ser sine egne styrker og
ressourcer”? Det er den forandring vi gerne vil have sker i løbet af de 3
måneder som kurset varer. Vi har en grundlæggende tro på, at alle søskende har
noget godt at tilbyde, og at alle har ressourcer, som er vigtige for
fælleskabet og naturligvis også for familien. Samtidig ved vi at vi som
mennesker vokser, når vi oplever at være efterspurgt, og vi får lov til at give
noget til fællesskabet. Ved at tilbyde søskendekurser skaber vi et paradigmeskifte,
hvor vi sætter fokus på hele familien og den samlede mængde ressourcer som sikrer
”aktør i eget liv” og ”aktører i fælleskabet”. På et søskendekursus har vi ikke alle løsningerne, dem finder vi sammen. Søskendekurset tilbyder en ramme som foldes
yderligere ud, når de forskellige søskende deltager. Vores mindset omkring
fællesskab og samskabelse, skal gerne stå klart for søskende efterhånden som
kurset skrider frem og det skaber motivation og gejst for alle parter i den
videre proces.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar