fredag den 28. februar 2014

Familien Johansens reaktioner

Vi har fået et meget fint og personligt brev fra Lars Johansen fra Frederikssund området, som fortæller om deres oplevelser og reaktioner dengang tilbage i 2009 da de fik et barn med Downs syndrom. Mange tak for dit brev, Lars og tak fordi I bidrog til Ådalskolens søskendekursus med rigtig god information. 
Vi kan som forældre reagere meget forskelligt, når vi får en besked om at “jeres barn har Downs syndrom”.  For nogle forældre er overraskelsen ikke så stor fordi man ved, at ens lille nye barn har Downs syndrom. Men for langt de fleste forældre og specielt for os var det en voldsom overraskelse, da intet i graviditeten viste tegn på Downs syndrom. Så det kom helt bag på os. Vi som mor og far reagerede meget forskelligt. Tiden lige efter fødslen var præget af stor sorg over, at vores barn ikke var som forventet og det vi som forælder har glædet os enormt til. Jeg kan tydeligt huske oplevelsen med et lille nyt liv i hænderne og mærke de buldrende følelser af usikkerhed, sorg, håbløshed og vrede. Vores verden blev fuldstændig vendt på hovedet. Vi blev sat i en situation som vi ingen erfaringer havde med og vi anede ikke hvad vi skulle gøre. Heldigvis er Johannes, som lige er blevet 5 år med tiden blevet en helt naturlig del af vores familie. Den sorg og skuffelse vi oplevede fra dengang er langsomt og sikkert blevet afløst af glæde og stolthed over ham. Det har hjulpet os rigtig meget at få kontakt til andre forældre i samme situation og som stor overfor de samme udfordringer. Særligt Johannes storebror på 11 år har haft stor glæde af et søskendekursus, som han fik bevilliget fra kommunen for et par år siden. Måske kan han nå at få endnu et kursus på Ådalskolen.

torsdag den 27. februar 2014

Hvad er Downs syndrom

I anledningen af World Downs Syndrome Day d. 21. marts skriver vi en række blogs om Downs syndrom. De bliver til ud fra vores erfaringer med børn fra søskendekurset på Ådalskolen i Ringsted, vores praksis erfaringer med børnegruppen og ikke mindst i samarbejde med andre som også har valgt at sætte fokus på netop denne dag. Downs syndrom er en særlig og ret sjælden kromosomafvigelse. Ca. 1 ud af hver 1000 levende fødte børn har Downs syndrom. Syndromet har navn efter den engelske læge, John Langdon Down, der i 1866 beskrev en række primært ydre fællestræk for mennesker med Downs syndrom. Allerede kort efter fødslen, kan der være forskellige træk ved et barn, der peger på at barnet har Downs syndrom. Imidlertid fås den endelige diagnose først, når der er foretaget en kromosomundersøgelse på baggrund af blodprøver. Det kan tage op til en uge, at få det endelige svar på prøven. De ydre træk ved Downs syndrom er meget forskellige En svensk børnelæge Bertil Hall udarbejdede i 1960′erne en liste med de 20 vigtigste kendetegn for Downs syndrom. 

onsdag den 26. februar 2014

Søskendekursus støtter Worlds Downs Syndrome Day

Verdens Down Syndroms dag (World Downs Syndrome Day) foregår i år den fredag d. 21. marts en årlig tilbagevendende begivenhed. Grunden til at det netop er denne dato er, at den 21. repræsenterer de tre kopier af kromosom 21, som er unikt for mennesker med Downs syndrom. Intentionen med Downs Syndrom Dag er at fremme kendskabet til mennesker med det handicap, skabe større forståelse, skabe større værdighed, lige rettigheder og et bedre liv for mennesker med Downs syndrom. Overalt i verden gennemføres aktiviteter og arrangementer, der fortælles historier, skabes fokus og det har en enorm stor betydning. Ådalskolen i Ringsted deltager i dette arbejde og derfor vil vi i den kommende uge skrive en masse blogs om Downs Syndrom. Vi får flere henvendelser fra forældre, søskende og andre interesserede om mange forskellige emner og dem vil vi gerne bruge. Vi vil med vores bidrag skabe den opmærksomhed vi kan for at synliggøre så mange facetter af Downs syndrom som muligt – både det nemme og det svære. Vi vil derfor opfordre jer alle til at fortælle os en historie og vi vil gøre alt hvad vi kan få at få plads til den her på bloggen. Nedtællingen er begyndt.

tirsdag den 25. februar 2014

Som søskende bliver man hærdet i stål

Ådalskolens søskendekursus i Ringsted tilbyder et 42 timers kursusforløb for børn i alderen 9-12 år som har en bror eller søster med et handicap. Et af formålene med søskendekurset et at støtte børnene til ikke at se deres brors eller søsters handicap som et problem, men nærmere som et vilkår - noget søskende skal lære at leve med. Vi lærer børnene, at et handicap betyder at deres søskende på flere punkter er forskellige fra jævnaldrende. Søskendekurset handler ikke om specifikke funktionsnedsættelser. Et handicap i familien fører andre ting med sig i kraft af de oplevelser og erfaringer søskende gør sig i en meget ung alder. En dreng på 12 år siger ”altså jeg føler jo jeg har en del mere at kæmpe med, når min søster har Downs Syndrom og ikke kan tale. Og nogle gange føler man måske, det gør jeg i hvert fald, sådan lidt mere moden i forhold til mange andre på min egen alder fordi jeg er blevet hærdet af de anderledes oplevelser i min familie”. Derfor er det fedt at tale med de andre søskende som kender mange af de samme ting.

Birgit, Birgitte og John åbner endnu et søskendekursus

Gå ikke glip af den mulighed det er at komme på søskendekursus. Snyd ikke dig selv for at opleve Ådalskolens unikke omgivelser, hyggelige atmosfære og bevægende undervisning. På Ådalskolen tilbyder vi søskendekursus for børn i alderen 9-12 som har en bror eller søster med et handicap. Der er stor efterspørgsel på kursuspladserne og vi udvider konstant udbuddet. Det er der selvfølgelig flere årsager til. Først og fremmest handler det om indhold og atmosfære, men det handler også om gode faciliteter, og sidst, men ikke mindst, handler det om kursusledere, som brænder for det, de laver. Engagement smitter på den mest livgivende af alle måder og sætter tingene i bevægelse. Vi glæder os til at tage imod alle de tilmeldte børn og lære jer at kende. I løbet af denne uge sender vi et deltagerbrev ud med flere praktiske oplysninger.

mandag den 24. februar 2014

Børnene er enige om at det var en rigtig god hjælp

Det er vigtigt, at et søskendekursus tager udgangspunkt i barnets situation og vi ved, at det tager tid at komme til at lære hinanden at kende for at kunne bruge det netværk som opstår. Netop derfor varer Ådalskolens søskendekursus også 42 timer og er fordelt over 3 weekender. Kurset tager hensyn til og respektere barnets loyalitet overfor familien og den søskende som har et handicap. I de fleste tilfælde er barnet klar over, at sin bror eller søster har et handicap. De børn som deltager på et søskendekursus har først og fremmest brug for at møde forståelse for sine vilkår og for situationen derhjemme.
Vi mener at det er nødvendigt:
• at nogen tager sig af søskende og hører, hvordan de har det
• at nogen taler med søskende om barnet som har et handicap
• at søskende får ekstra opmærksomhed
• at søskende kan tale om de tanker de kan tumle med i hverdagen
• at søskende får et sted, hvor de kan dele deres oplevelser og erfaringer med andre i samme situation
• at søskende bliver mødt med respekt
Et sådant tilbud er Ådalskolens søskendekursus i Ringsted, hvor søskende møder andre børn i samme situation. Søskendekurset ledes af trænede voksne og børnene kan opleve, måske for allerførste gang, at de ikke er de eneste. Her er der nemlig forståelse for tingenes sammenhænge.

søndag den 23. februar 2014

Læreren sagde ”en helt forandret dreng”


I efteråret 2013 var en dreng ved navn Nikolaj tilmeldt på Ådalskolens søskendekursus. Han er ti år gammel og er storebror til en lille pige med infantil autisme i meget svær grad. Hans far havde hørt om det nye søskendekursus i Ringsted og tænkte, at det ville være godt for Nikolaj at komme med. Lørdagen kom hvor søskendekurset skulle begynde. Der var masser af sjove lege, aktiviteter og det var en meget gavnlig fornøjelse for Nikolaj at møde og snakke med de andre børn. Allerede fra den første lørdag var det tydeligt at se og mærke hvordan Nikolaj arbejdede med opgaven som storebror, han blev mere selvsikker, modig og stolt. Ikke en følelse som han nødvendigvis oplever så tit til daglig. Da søskendekurset som varer 42 timer var slut tog Nikolaj hjem og efter 14 dage ringede hans klasselærer til os og sagde ”sikke en fantastisk forvandling”. Hun ville bare sige, at det var en helt forandret dreng, hun havde fået tilbage i 4. klasse. Den mandag han var tilbage i klassen, havde han som det første rakt hånden op – hvilket ikke så ofte skete. Han spurgte, om han måtte komme op til tavlen og fortælle om søskendekurset og hvad han havde lært, hvilket han jo naturligvis fik lov til. Med et stort smil på læben fortalte han om oplevelserne og om, hvad han havde hørt og lært for at blive en endnu bedre storebror overfor sin søster med et handicap. Han viste stolt også både fotomappen og diplomet frem.

lørdag den 22. februar 2014

Åbenhed hjalp Josephine og hendes tvillingesøster

Der gik 2 år før Josephine fik mod på at fortælle hele klassen, hvor hendes tvillinge søster var henne. Josephine har en søster med infantil autisme og som nu bor på en døgninstitution. ”Min bedste veninde vidste det, men jeg synes, det var lidt træls, at ingen andre vidste det. Så en dag, hvor vi havde billedkunst og alle var samlet, sagde jeg det. Der har ikke været nogen, der har drillet mig. Det var dejligt at fortælle det. Jeg kom af med det, og det hjalp rigtig meget“, siger Josephine. I dag er hun 11 år. Hendes tvillinge søster kommer hjem hver weekend. Hun tænker, at de nye kammerater ikke behøver at kende alle detaljerne omkring hendes søster, men det er dejligt at være åben om det. Hun er trods alt min lillesøster. Ved at være åben er jeg faktisk blevet meget stærkere. Det er mere end et år siden, jeg har været ked af det i skolen. Så på mange måder har jeg fået noget godt ud af noget, der var rigtig skidt, mener Josephine. I begyndelsen følte Josephine, at det var hendes skyld, at hendes søster havde fået et handicap. At hun ikke kunne tale og spise selv fordi de var tvillinger var derfor noget Josephine var skyld i. Disse tanker har Josephine heldigvis ikke mere. Hun er kommet videre. Takket være et søskendekursus er det lykkedes hende at få styr på de mange tanker som hun i årevis har gået med. Josephine er ikke i tvivl om, hvilket råd hun vil give til andre børn, der er i samme situation. ”Vær åben, det er ikke din skyld, det er heller ikke din søskende der har begået en fejl. Det er vigtigt at huske“.

fredag den 21. februar 2014

Kort og godt om søskendekursus

Ådalskolen i Ringsted Kommune etablerer søskendekurser for børn i alderen 9-12 år, der har en bror eller søster med et handicap. Søskendekursets udgangspunkt er i samarbejde med familien og kommunen at skabe et helhedsorienteret tilbud til familien i form af rådgivning og vejledning til børnene indenfor målgruppen. Vi har et meget stort ønske om at styrke samarbejdet og kontakten med kommunerne. Vi udsender ugentligt nye blogindlæg og tager på „pr-besøg“. Den direkte kontakt mener vi er meget værdifuld og styrker det fælles netværk. Vi kan i de fleste tilfælde måle en direkte effekt af et pr-besøg i form af henvisninger af børn til søskendekurserne. I takt med at flere får kendskab til Ådalskolens søskendekursus oplever vi en stigende efterspørgsel. Vi har dagligt henvendelser pr. telefon fra sagsbehandlere, sundhedsplejersker, familiehuse, daginstitutioner, skoler samt forældre. Du kan læse mere om Ådalskolens søskendekurser her på bloggen eller på hjemmesiden www.aadalskolen.dk og vi vil blive meget glade, hvis du sender os en mail.

torsdag den 20. februar 2014

Når andre i klassen ikke forstår min storebrors handicap

Min storebror på 14 år er udviklingshæmmet og er tit meget urolig og farer omkring. Jeg hedder Peter og er 3 år yngre end ham og jeg oplever ofte – også i min egen familie – en undren over, at min mor og far ikke bare kan få ham til at ”opføre sig ordentligt” og slappe af. Det gør mig ked af det og det begrænser tit vores muligheder for at tage på ferie eller bare på indkøb i Bilka eller i biografen. Der er fødselsdage vi må springe over og somme tider er vi også nødt til at køre tidligere hjem fra et skolearrangement, fordi min storebror ikke magter at være der længere og det går jo så ud over mig. Det er det valg min far og mor tit står overfor. Det værste er faktisk at andre synes, at de ikke gør det godt nok. At vi er en dårlig familie, fordi en i familien ikke opfører sig som alle andre børn, siger Peter og fortsætter, når jeg står i de situationer, har jeg behov for at ”få luftet ud” og vendt mine tanker med andre. Jeg er glad for at jeg fik muligheden for at komme på Ådalskolens søskendekursus, hvor der er andre børn at snakke med. Jeg har fået nye kammerater og jeg behøver ikke mere at gemme mine tanker inde i mig selv.  

onsdag den 19. februar 2014

12 gode råd fra søskende til deres kammerater

Når mange søskende er sammen på søskendekursus kommer der mange råd og gode erfaringer frem. Her har vi samlet nogle af dem. Måske er det ikke alle som du synes er gode, men så springer du dem bare over. Rådene kan bruges i skolen og til dine andre kammerater.
1. Vær der, vis din (ægte) interesse og omsorg
2. Lad aldrig som ingenting. Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal håndtere en bestemt situation, så spørg hellere direkte end at lade som ingenting.
3. Der er ikke noget 'rigtigt' tidspunkt at spørge på, så du må kaste dig ud i det. Når man har en bror eller søster med et handicap, kan man føle sig meget alene i verden. Bed din ven fortælle, hvad han/hun har brug for, og også hvad vedkommende ikke har brug for. Det kan være svært at tage hul på, men du kan fx sige:
”Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige, men jeg vil gerne støtte dig”
”Jeg vil gerne tale med dig, høre hvordan du har det, er det et godt tidspunkt nu?”
”Jeg er usikker på, hvad du har brug for”
”Hvad er det værste, jeg kan gøre/sige?”
4. Når din ven har lyst til at tale, så spørg til detaljer. Når din ven har lyst til tale, skal du ikke lade dig spise af med et ”det ved jeg ikke”. Du kan spørge til detaljer. 
5. Om at spørge. Det er vigtigt at spørge sin ven, hvordan han/hun har det. Spørg ikke kun til den søskende med handicap, men spørg også, hvordan de har det med det, de fortæller. Vær ikke bange for at stille spørgsmål og for at spørge ind. ”Det hjælper ikke, at du prøver at sige noget positivt. Søskende har mere brug for, at du lytter”.
6. Understreg, at det er ok, hvis din ven siger fra, når han/hun ikke orker at tale om det. Vær indstillet på at få et nej en gang imellem, men lad det ikke slå dig ud. ”En ringede og sagde, at det ville hun blive ved med, indtil jeg sagde, jeg ikke ville ha’ det. Og så skulle jeg selvfølgelig sige, når det ikke lige passede, hun ringede nu. Det har jeg været glad for. Man har altid lyst til selv at ringe op.”
7. Du skal ikke være bange for at gøre din ven ked af det. Hvis din ven fx kommer til at græde, er det fordi, hun allerede er ked af det. 
8. Du behøver ikke at kunne forstå fuldstændig. Som ven behøver du ikke nødvendigvis at kunne sætte dig i din vens sted, det er jo ikke dig, der har en bror eller søster med et handicap. Din ven forventer ikke af dig, at du skal kunne løse hans/hendes problemer, gøre hverdagen nemmere, gøre hende/ham glad igen. Derfor er det heller ikke en god idé at prøve at vise, hvor godt du forstår via eksempler, som måske kan såre din ven. Det vigtigste er at prøve at rumme hans/hendes følelser. "Nogle har sagt: 'Jeg forstår godt, hvad du mener - eller det værste: 'Jeg havde også engang en nabo med et handicap'. For mig er det min lillebror som har autisme, og selvom du mener det godt, så kan det altså ikke sammenlignes."
9. Hjælp din ven til også at have et fristed. Det kan være skolen eller arbejdspladsen eller en fest. ”Hvordan kan du tage til fest, når din søster er indlagt på hospitalet” var der en, der sagde. Jeg har brug for et frirum. Jeg har behov for, at handicap ikke fylder det hele”.
10. Du skal ikke prøve på at gætte, hvad der er godt for din ven
Der er rigtig mange fordomme, hvad handicappede angår, og du risikerer at drage nogle forkerte konklusioner. Fx: Hun bliver sikkert ked af det, hvis jeg begynder at tale om hendes lillebror med autisme. 
11. Vis, du tænker på din ven. Send en SMS eller mail, der viser, at du tænker på ham/hende. Inviter din ven med til ting i weekenderne.
12. Og din ven er jo stadig din ven, som også er parat til at høre på dig og dine bekymringer.

tirsdag den 18. februar 2014

”Ja, det er min lillesøster, hun har et handicap, hvad er dit spørgsmål?”

Det er ikke så ualmindeligt at søskende kan føle sig pinlige overfor deres bror eller søster med et handicap i det offentlige rum, til skolefesten eller være mere tilbageholdende til at tage deres kammerater med hjem. Mette på 11 år fortæller om det på denne måde, at det er svært at inddrage hendes bror, Søren med autisme, til hendes veninder. "Det er svært at være et lille barn i en ældre barns krop (Søren), han kan finde på at gå hen til en af mine veninder og hoppe op på hendes skød, hvilket jo ville have været sødt, hvis han var fem år gammel, men han er altså 14 år nu, fortæller Mette”. "Det er svært og pinligt, fordi jeg nemt kan se, når andre føler det ubehageligt eller bliver bange og utryg”.

Hvad kan Mette gøre?
Der er mange søskende, som kan opleve lignende situationer med deres søskende fortæller John, som er en af gruppelederne bag Ådalskolens søskendekursus. Mange af de søskende vi møder er åbenhjertige og meget mere modne end andre i forhold til deres alder. John nævner et eksempel med en dreng på 9 år som direkte sagde:
 ”Ja, det er min lillesøster, hun har et handicap, hvad er dit spørgsmål?” 
Netop ved at være ligefrem og ærlig er med til at gøre pinligheden mindre. Ofte er andre mennesker usikre og aner ikke hvordan de skal tackle situationen, når et barn med handicap henvender sig. Søskende kan have brug for hjælp til at forstå og til at handle i disse situationer. En veludviklet sans for humor er også en måde der kan hjælpe til at takle det pinlige fortæller John. Ved at trække på smilebåndet, når ens søskende gør noget underligt uden selvfølgelig at være drillende er også med til at skabe afstand til det pinlige som nu og da opstår.

Masser af sjove aktiviteter der hjælper

Børn som har søskende med et handicap er ofte langt mere modne end andre børn i forhold til deres alder. Og med rette fordi børnene har langt flere livserfaringer end deres jævnaldrende. For nogle handler det om mere søskende ansvar, følelser af isolation fra resten af familien, mere selvstændighed, forvirring, frygt, vrede og måske forlegenhed over deres søskende med handicap. Og oven i det hele kan de også føle en skyld for at have disse følelser. En god måde for søskende at føle sig "normale" på er at møde andre søskende, som også har en bror eller søster med et handicap, hvilket der er god mulighed for på Ådalskolens søskendekurser i Ringsted. Vores søskendekursus giver disse børn mulighed for at indse og opleve, at de ikke er alene, siger John, som er en af gruppelederne bag søskendekurset. Vi laver en masse sjove og anderledes aktiviteter, som hjælper dem med at interagere, forstå og problemløse sammen med jævnaldrende. Børnene er som oftest ikke engang klar over at de får støtte, men det gør de og de kan alle fortælle bagefter, at det var meget forløsende at fortælle deres historie til andre som kender til de samme ting. 

mandag den 17. februar 2014

Søskendekursus hvem, hvad og hvor

På Ådalskolens søskendekursus vil du:
Møde andre søskende på din egen alder
Opleve masser af sjov og et særlig godt kammeratskab
Spise pizza
Tale om dine erfaringer med andre børn, der virkelig forstår det du siger
Få nye kammerater
Lære mere om handicap og hvad det betyder for dig i hverdagen

Hvem deltager på søskendekurser? 
Kurserne er for søskende i alderen 9-12 år
Du har en bror eller søster med et handicap

Hvornår og hvor afholdes der søskendekursus?
På Ådalskolen, Eriksvej 4 i Ringsted.
Lørdag d. 22. marts 2014 fra 9-15.00
Lørdag d. 5. april 2014 fra 9-15.00
Lørdag d. 3. maj 2014 fra 9.00 til søndag d. 4. maj kl. 15.00
Vi tager afsted på en overnatning til en nærliggende hytte.
Kursusfolderen og tilmeldingen til kurset kan downloades som en PDF fil på www.aadalskolen.dk i menuen ”Søskendekursus NYT”.

Vores hjerne giver os 70.000 tanker

Alle børn tænker og funderer – rigtig meget endda. Det siges at alle mennesker skaber 70000 tanker hver eneste dag. Så børn ser og hører meget mere end vi voksne måske aner. Derfor er det engang imellem en god ide, at forældre og fagfolk sætter ekstra tid af til at lytte og reflektere over, hvad det er børnene har på hjertet. For kun derigennem kan vi se livet fra deres ståsted. På Ådalskolens søskendekursus er vi i særlig grad opmærksomme på at lytte til, hvordan børn oplever det, når deres bror eller søster har et handicap. Hvert enkelt barn har naturligvis sine helt særlige tanker og oplevelser, når hverdagen melder sig. Alligevel er der rigtig mange fællestræk, når børnene fortæller om deres dagligdag. Disse fællestræk italesætter vi på søskendekurserne. På den måde føler børnene, at de ikke er alene, og at andre forstår og anerkender deres tanker og følelser der er forbundet med at være bror eller søster. Børnene må støttes af nære voksne til at forstå, at deres reaktioner på hverdagens udfordringer er helt normale. Og de har i særlig grad brug for, at der lyttes til de signaler, de sender og at voksne tør tale med dem om, hvordan de har det og at de aktivt involverer sig i barnets videre vej.

søndag den 16. februar 2014

Søskende ansvar er som en linedansers i balance

John har interviewet Birgit og Birgitte, som er gruppelederne på Ådalskolens søskendekursus. Om en måned begynder næste kursus for søskende der har en bror eller søster med et handicap. Hvilke betragtninger gør Birgit sig omkring det ansvar som børnene ofte oplever?

Det er ikke nødvendigvis dårligt, at søskende til børn med handicap tager ansvar, men jeg oplever at de hurtigt kan gå hen og blive "overansvarlige". Derfor synes jeg, at forældrene skal hjælpe børnene med at slippe ansvaret i ny og næ f.eks. ved at tale med dem om ansvaret. Grundlæggende er det positivt, at børn opdrages til at have ansvar. Det kan jeg savne i mange andre familier, hvor vi forældre måske i for høj grad servicerer børnene i stedet for at give dem ansvar. Men i familier med et handicap, alvorlige udviklingsforstyrrelser osv. kan jeg tit opleve, at søskende udvikler en overansvarlighed. Når søskende tager et for stort ansvar, kan det ske både hjemme og ude. I hjemmet hvor de ubevidst påtager sig at hjælpe forældrene på alle måder og måske får de reelt også et stort ansvar, fordi de bliver bedt om lige at kigge efter bror eller søster, eller lige klare det ene eller det andet. Så de både tager og får et stort ansvar. I skolen ses en hensynsfuldhed over for deres kammerater og det er tit dem, som trækker sig, når der er ved at komme en konflikt. Søskende udviser på alle måder et stort ansvar, men lader også de andre få bolden. Nogle af disse forhold oplever vi også på søskendekurset, hvor nogle børn udviser et stort ansvar for os voksne. Når vi så siger det, at vi har lagt mærke til det, at så bliver de lidt mere åbenmundede og tør slippe sig selv lidt mere løs, fordi nu har trolden et navn. For meget ansvar kan som konsekvens have, at børnene bliver for forsigtige og tager for meget hensyn i relationerne. Derfor skal det doseres, så de også kan finde ud af det, når de bevæger sig udenfor hjemmet. Hvis ikke så begynder man at tage ansvar for andre relationer end dem, der er ens egne. Så tør man ikke stå på sin ret, men er hele tiden optaget af at tage hensyn andre og at forsvare andre. Og så kan man let få store udfordringer, hvor det er svært at turde stå frem som sig selv sådan slutter Birgit og glæder sig til at starte det næste søskendekursus på Ådalskolen.

Hvorfor skal jeg på søskendekursus?


Det meget korte svar på det spørgsmål er, at det skal du fordi du gerne vil og fordi du har lyst. Længere er det ikke. Du skal mene, at det kunne være sjovt til at komme afsted og få en oplevelse, der varer 3 lørdage og 1 søndag, have lyst til at møde andre børn på din egen alder. På søskendekurset vil du opleve, at alle børnene har en ting til fælles. Nemlig at I på den ene eller anden måde er bror eller søster til en søskende med et handicap. Måske har du læst andre indlæg på vores Blog ellers kan det være godt at kikke på det igen. Et søskendekursus er ligesom en fodboldlejr eller spejderlejr, hvor du vil lære nye ting om handicap, laver sjove lege og aktiviteter, se film, snakke og måske det vigtigste du får nye kammerater. Vi hygger os og griner og i starten er du og vi selvfølgelig generte overfor hinanden, men det går hurtigt over og vi lærer hinanden at kende. Måske har du oplevet mobning, pinligheder eller stirrende blikke og du har sikkert et godt råd eller to til de andre børn, som er i samme situation som dig.

lørdag den 15. februar 2014

Sådan var det i Kenneths familie

Jeg vil bare lige fortælle jer alle sammen, at det ikke altid er lige nemt at vokse op i en familie med en handicappet lillebror, som tager det meste af mine forældres opmærksomhed og kræfter. Sådan begynder Kenneth i et brev til os som vi har fået lov til at bringe her på bloggen. Navnet har vi selvfølgelig ændret. Jeg har en multihandicappet lillebror. Det skete pga. iltmangel ved fødslen. Han kan absolut ingenting. Han sidder i en rullestol og har ikke engang noget sprog, men alligevel er han et af de mest fantastiske menneske jeg kender. Selvom han ikke har noget sprog kender vi i familien hans signaler. Jeg kan bare via hans blik se hvad han tænker. Han er en meget glad dreng og jeg er ikke i tvivl om, når han ikke er tilfreds, for ellers smiler han altid. Det har aldrig været et problem for mig at han var handicappet. Han var 2 år da jeg blev født og flyttede på institution som 10 årig, så det har jo altid bare været sådan. Men for min ældre bror har det været meget svært. Han er 3 år ældre og da Jesper, som han nu hedder, blev født forsvandt opmærksomheden jo helt fra min ældste bror. Det var især svært for ham i teenageårene, for han lærte hurtigt, at der ikke var plads til teenageoprør med Jesper i huset. Det er noget af en prøvelse med et sådan barn i huset og jeg har så meget respekt for min mor, at hun har kunnet klare det, for det er en stor opgave. Vi søskende til handicappede børn går ofte rundt med mange ubesvarede spørgsmål, fordi vi ikke vil belaste vores hårdtarbejdende forældre, eller måske fordi der ikke er tradition for at være nysgerrig og stille spørgsmål i vores familie. Men vi har lige som vores forældre brug for viden og information om vores søster eller brors handicap. Samtidig kan vi opleve at have usikre tanker om vores søster eller bror. Alle vi søskende har kontroverser og bliver vrede på hinanden, men det kan være svært at få luft for sine aggressioner over for den handicappede, som der skal tages særligt hensyn til.

Birgit, Birgitte og John byder velkommen

Lørdag d. 22. marts begynder Ådalskolens søskendekursus og vi glæder os allerede helt vildt til at se og møde de mange nye børn som kommer. Vi har planlgt et spændende og udfordrende program som vil være meget lærerigt for dig. Du vil møde andre børn på din egen alder som også har en bror eller søster med et handicap. I får mulighed for at lytte til hinandens historier og erfaringer som søskende. I får også mulighed for at give udtryk for jeres gode råd til det, I hører. Flere børn udtaler: ”Det er rigtig rart at høre Christian fortælle om, hvordan det er for ham ... det er flot, at han kan fortælle så meget, og jeg kan genkende rigtig meget af det, han siger. Det er rart at få genopfrisket alt det, jeg også engang følte og tænkte på, og som jeg næsten troede, jeg havde glemt.” Vi skaber en rigtig sjov og hyggelig ramme på søskendekurset og glæder os til at vi måske også ser dig.
De bedste hilsner og på gensyn

Birgit, Birgitte og John

tirsdag den 11. februar 2014

Søskende genkender andre børns oplevelser

Et meget vigtigt element på Ådalskolens søskendekurser er børnenes indbyrdes interaktion. Det er fra de andre børn, at de netop oplever, at hverdagen er forbundet med mange ligheder. Børnene opdager meget hurtigt et fællesskab og en høj grad af identifikation. Således oplever alle børnene på søskendekurset genkendelighed i det, de andre børn fortæller, og det giver dem en fælles forståelse i forhold til det at have en bror eller søster med et handicap. Som en konsekvens af dette fortæller de, at de har fået lettere ved at tale om handicappet, de er blevet klogere på, hvad et handicap betyder nu og i fremtiden, ligesom de har fået viden om, hvordan man bedst kan tackle en lillebror med infantil autisme. Rasmus på 12 år udtrykker det således: ”Det er, som om jeg har fået ryddet op i mine tanker … jeg føler mig ikke så alene mere, det hjælper at tale med nogen, man ikke på forhånd kender, og som har oplevet det samme, de forstår det, og jeg er ikke bange for at gøre dem kede af det ... jeg er på en måde blevet klogere på andre mennesker ... mine meninger er o.k. ... nu ved jeg, at andre har det ligesom mig ... jeg føler mig ikke alene og anderledes mere.”

Har du en bror eller søster med et handicap?

”Jeg kan mærke, at jeg en gang imellem trænger til en pause…” sådan fortæller en pige på 10 år, som har en lillebror med infantil autisme, som hun elsker uendeligt højt og som hun gerne går gennem ild og vand for. ”Det har aldrig været noget, som har fyldt så meget hos mig…” siger en dreng, som har en næsten jævnaldrende søster med Downs syndrom, som han på alle tænkelige måder beundrer, fordi hun er så sej. Udsagn som disse er vidt forskellige, fordi de kommer fra to forskellige børn i to forskellige situationer. De afspejler meget godt, at det er meget forskelligt, hvordan man oplever at være søskende til en bror eller søster med et handicap. Vores søskende holder os med selskab, vi har det sjovt med dem og nogle gange lære de os også nye ting. Hvis du er kommet til denne blog, kan det betyde at du har en bror eller søster med et handicap. Så genkender du sikkert også at have en bror eller søster med handicap til tider kan gøre livet mere udfordrende. Læs videre her på bloggen, hvis du er interesseret i at lære mere fra andre søskende som har mange af de samme livsomstændigheder som du.

søndag den 9. februar 2014

Et godt søskendekursus skal også være sjovt siger børnene

Når vi spørger børnene på efterårets søskendekursus, hvad de mente om det var det første de sagde, at det havde været sjovt. Det som børnene beskrev som sjovt, var for det første, oplevelser, hvor de gjorde noget, de ikke havde gjort før eller hvor de brugte noget, de kender på en helt anderledes måde, end de havde forestillet sig. En af pigerne tog et billede af en af posterne på aftenløbet. Hun havde ikke tidligere deltaget i et sådan løb med forskellige aktiviteter ved posterne, som de skulle finde rundt i Hvalsø skovene. Billedet hun tog med hendes telefon forestillede børn, som spiste lakridsbånd ved at bruge mundmotorik og med hænderne på ryggen. For pigen var det en af løbets sjove oplevelser, fordi hun ikke har oplevet sådan en aktivitet før, og fordi alle de andre børn på søskendekurset ser komiske ud med ansigtsmimikken i forsøget på at blive først færdige. Fri leg på legepladsen, snak med de andre børn, undervisning om handicap defineres også af børnene, som noget af det sjoveste på søskendekurset. Det er således væsentligt at der for børnene er mulighed for fri leg, fordi det er her de bl.a. etablere, udvikler og konsolidere deres venskaber med en eller flere af børnene på kurset. Muligheden for fri leg med organiserede aktiviteter, hvor børnene lærer nyt, men hvor der ikke er et decideret bror eller søster fokus på dem, er en betydelig årsag til at søskendekursets børn styrker deres indbyrdes relationer.
”Det sjoveste var, da vi legede på tårnet på legepladsen”
”Det er vigtigt, at der er sådan nogle spil med, fordi så har man det også sjovt.”

Citatene viser også, at det er afgørende for at have det sjovt, at der er mulighed for at lave forskellige aktiviteter. 

lørdag den 8. februar 2014

Det fortæller børnene på søskendekursus

Søskende er en pårørendegruppe, der sjældent sættes fokus på. De har ikke selv ansvaret for at skabe fokus – det har de voksne omkring dem. Dette er en af de vigtige pointer som Ådalskolens søskendekursus arbejder med. Fra efterårets søskendekursus bringer vi her nogle rigtig gode citater som er værd at tænke over.
”Man skal tale med nogen for at få det ud af hovedet”
”Jeg glemmer at tage hensyn til mig selv, for det føles vigtigere at passe på min storesøster”
”Man bliver påvirket af handicappet indeni. Men de voksne ser det måske ikke, fordi man passer sin skole og sine fritidsaktiviteter – som om man har det godt og er glad”
”Når min lillebror bliver indlagt, er det vigtigt for mig at min mor eller far fortæller, hvad der sker med ham inde på hospitalet”
”Jeg kan ikke koncentrere sig i skolen, fordi jeg hele tiden tænker på, hvordan min søster har det og om min mor nu er træt når jeg kommer hjem”
”Jeg har brug for at vide, at andre har det ligesom en selv” 
”Forældre skal have alenetid sammen med mig”

fredag den 7. februar 2014

At tale med andre børn føles godt

Et hvilket som helst handicap skaber forandringer i livet. Forandringer, som børnene lever med, men også forandringer, hvor det kan være nødvendigt at tale mere med hinanden om, hvordan hverdagen eller fremtiden former sig. Søskende vil måske være mere opmærksomme på forandringer end den bror eller søster der har et handicap og måske også derfor opleve mere frustration. Er man i familien samtidig træt og oplever, at overskuddet ikke altid er der, kan det godt føre til irriterede bemærkninger og kritik. Ikke det bedste udgangspunkt for en god samtale eller have kammeraterne på besøg i weekenden. Her er et par gode råd fra andre søskende som vi hørte på søskendekurset i efteråret. Håber du kan bruge dem. Prøv at forberede dig lidt, når du skal fortælle kammeraterne i klassen om din situation. Tag udgangspunkt i en konkret situation, som du gerne vil tale om, frem for at tale generaliserende og abstrakt om situationen. Du tror måske, det er mere skånsomt, men i de fleste tilfælde bliver det bare mere uklart, hvad samtalen går ud på og hvad du gerne vil fortælle. Hold dig til hvad dine egne tanker, følelser, behov og grænser er. 

Hvad laver man på et søskendekursus?


Vi bliver ofte spurgt om, hvad man egentlig laver på et søskendekursus? Vi vil forsøge at svare med at sammenligne med noget som du helt sikkert kender i forvejen. Du har sikkert en eller flere fritidsinteresser og du har sikkert også prøvet at være afsted på en lejrskole sammen med din klasse. Et søskendekursus er en blanding af disse ting. Altså en blanding af sjov, nye kammeratskab, hygge, leg og aktiviteter mixet sammen til et seriøst forløb som varer 3 weekender. Når du går til en fritidsaktivitet, om det er spejder, sport eller noget kreativt så mødes du med kammerater 1-2 gange om ugen. Du får ganske sikkert masser af frisk luft, lærer nye ting – og du lærer de andre at kende på andre måder end i skolen. På søskendekurset mødes du også andre børn på din egen alder og I har alle det til fælles, at I har en bror eller søster med et handicap. Det at have noget til fælles betyder, at I har en masse at snakke om og at der er en masse ligheder mellem jeres hverdag. På søskendekurset snakker vi om hvordan det er at være søskende, vi ser film om søskende, vi leger og griner, vi snakker også om handicap og hvad der kan være bedst at gøre i forskellige situationer, vi kan snakke om drilleri og mobning hvis du har lyst til det, vi spiser god mad og lidt slik. Det bedste ved søskendekurset er at vi tager afsted på en hyttetur i slutningen af kurset. Vi lejer en hyggelig hytte i et dejligt område og får en masse sjove oplevelser sammen. Der er bål, natløb og sjove aktiviteter. Håber vi ses på søskendekursus. God vinterferie til dig. Hilsen Birgit, Birgitte og John.

onsdag den 5. februar 2014

Søskende er enige om mange ting

Søskende deler et særligt og unikt bånd. At have en bror eller søster med et handicap kan sommetider gøre livet lidt mere kompliceret. Uanset hvad vil det at vokse op med en bror eller søster med et handicap lære dig ting som at være mere tålmodig, større forståelse af at mennesker er forskellige og at det er ok. Handicappet er blot en del af din bror eller søster. Vi har alle ting, vi gør godt, og ting, vi ikke gør så godt, eller vi har ting, som er anderledes om os. Vi er alle unikke. Som en søskende engang sagde til sin mig: "Jamen Rasmus har autisme, jeg har astma, hvad har du?" Det gav virkelig eftertænksomhed. Du oplever mange gange at have det sjovt med din bror eller søster og det kan give dig en følelse af stolthed, når du ser, hvor hårdt de kæmper og hvad de egentlig kan opnå. Du kan også føle medlidenhed med alle de ting, de ikke selv kan gøre, og måske skyldige over de ting, du kan gøre. På samme tid, kan du ikke vide, hvordan du skal forklare tingene til de kammerater eller du kan føle dig flov, når kammeraterne kommer hjem og din bror eller søster opfører sig på en usædvanlig måde. Du kan blive drillet eller mobbet af andre børn. På et søskendekursus er du ikke alene. Der er mange andre børn, der ved, hvordan hverdagslivet kan være og de kan nemt sætte sig ind i de gode og ikke så gode ting, der følger med når du har en bror eller søster med et handicap. Og så er der voksne, der også forstår. Ådalskolens søskendekursus har sammensat et rigtig spændende program og vi glæder os til at få en tilmelding fra dig. Vi har fået en masse erfaringer fra tidligere søskende og derfor har vi udgivet et E-hæfte. Vi er rigtig stolte over at www.flikflakfamilie.dk har hjulpet os med at udgive det.

tirsdag den 4. februar 2014

En ærlig søster fortæller

Jeg vil ikke ynkes, klappes på håret eller have en belønning, blot forstås og anerkendes af en omverden som ikke lever med en handicappet søster til hverdag. Et søskendekursus hjælpe med at sætte ord på mine oplevelser og er det frirum, hvori jeg kan dele mine tanker og følelser, idet jeg ikke får ondt af de andre børn der er med, men bare forstår, at de også har en række udfordringer - nemme som svære, som andre ”normale” familier ikke lever med. Jeg har tit inden jeg er faldet i søvn om aftenen spurgt mig selv, om jeg vil bytte? Svaret er, at jeg elsker min søster uendelig højt, og da jeg ikke får hende uden hendes handicap, vil jeg ikke bytte. Men jeg tror alle os søskende til børn og unge med handicap rundt omkring, kan drømme om en lille pause engang imellem.  

lørdag den 1. februar 2014

Tænk at der er andre børn som oplever det samme som mig

Netop lige sådan er der mange børn der efterfølgende beretter fra et søskendekursus. Peter fortæller, at det var super fedt at høre, at der var andre børn, der havde oplevet noget nær det samme som ham. Han syntes, at det var godt at få sat ord på mange af hans tanker. Der var oplevelser, som han kunne fortælle i søskendegruppen, som han ellers ikke plejede at fortælle til andre klassekammerater fra skolen. Peter oplevede også, at det var rigtig godt, når de andre i gruppen fortalte om deres bror eller søster. Så vidste han, at han ikke var alene. Peter slutter af med at sige "at det er en lettelse at opleve, at man ikke er den eneste, der har en bror eller søster med et handicap".

Ådalskolens søskendekursus har nu været ”på gaden” i et år. Kursusfoldere er sendt rundt til kommuner, institutioner og andre interesserede. Vi arbejder fortsat med at skabe det netværk, som børnene ofte har brug for. På hjemmesiden www.aadalskolen.dk kan kursusfolderen og tilmeldingen downloades. Læs mere her på vores Blog, send os gerne en mail eller et forslag til en søskende relevant vinkel. Så skriver vi lidt om det.








45 timers søskendekursus på Ådalskolen

Et søskendekursus er et spændende program for børn som har en bror eller søster med et handicap. Målet med søskendekurser er at imødekomme behovene hos søskende ved at skabe de rammer, hvor børnene kan dele oplevelser og erfaringer, lege og lære sammen med andre børn gennem relevante, alderssvarende sjove aktiviteter i et trygt og tillidsfuldt miljø. 

På søskendekurser vil du:
Møde andre søskende på deres egen alder
Opleve masser af sjov og et særlig godt kammeratskab
Spise pizza
Tale om dine erfaringer med andre børn, der virkelig forstår det du siger
Få nye kammerater
Lære mere om handicap og hvad det egentlig betyder for dig i hverdagen

Hvem deltager på søskendekurser? 
Kurserne er for søskende i alderen 9-12 år.

Hvornår og hvor afholdes der søskendekursus?
På Ådalskolen i Ringsted.
Lørdag d. 22. marts 2014 fra 9-15.00
Lørdag d. 5. april 2014 fra 9-15.00
Lørdag d. 3. maj 2014 fra 9.00 til søndag d. 4. maj kl. 15.00
Vi tager afsted på en overnatning til en nærliggende hytte.


Kursusfolderen og tilmeldingen til kurset kan downloades som en PDF fil på www.aadalskolen.dk i menuen ”Søskendekursus NYT”.