Når børn mødes til Ådalskolens søskendekursus i Ringsted har de alle det til fælles, at de har
en bror eller søster med et handicap. Desuden har alle børnene en masse
oplevelser fra deres hverdag som det kan være vanskeligt at fortælle og ”sætte
ord på” overfor andre. Sebastian, en dreng på 11 år fortæller følgende historie. ”Jeg
er rigtig ked af det og, var i dag ude og skulle købe fredags slik sammen med
min lillebror på 8 år som har infantil autisme. Han spørger meget om mange ting
og oppe ved kassen er der en klokke som bruges, hvis der ikke er personale. Min
lillebror spørger hvad den er til. Inden jeg når at svare ham trykker han på
den og damen foran siger til ham, at det kun er uopdragende unger som bruger
den. Og jeg siger til damen det kunne jo også være fordi han er autist og har
svært ved nogen ting. Så siger damen ja den undskyldning kan alle jo bruge, når
deres bror er uopdragen og ikke har nogen opdragelse. Min lillebror spørger til
hvad andre ting ved kassen er og jeg svarer. Damen bag kassen begynder og bippe
vores vare og damen foran bliver stående for enden af båndet og ryster på
hovedet også selv om hun har pakket hendes vare. Til sidst bliver jeg så
irriteret og siger til damen bag kassen at vi ikke skal have varerne og min
lillebror og jeg jeg forlader butikken”. Det er bare et eksempel på, hvad det
er for nogle oplevelser som søskende står model til. Vi kan vist alle se for os,
at det kræver noget helt ekstraordinært af søskende for at kunne håndtere
situationer som denne.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar