mandag den 1. september 2014

Et søskendekursus kan bedst beskrives som

Ådalskolens søskendekursus kan bedst beskrives som en mulighed for at søskende som har en bror eller søster med et handicap opnår gensidig støtte og hjælp i en kreativ kursus kontekst. Søskende vil af natur være de familiemedlemmer, som er tilbøjelig til at have den længst varende relation til barnet med handicap. Derfor er det kun rigtig god mening i at satse benhårdt på at støtte og vejlede denne gruppe. Det gør vi med Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. For børnene som er deltagere på kurserne samt de energiske voksne, der afholder dem, kan et søskendekursus bedst beskrives som et forløb, hvor alle parter flytter sig i en mental proces. På Ådalskolens søskendekursus erkender ved vi, at det at være bror eller søster til et barn med et handicap er for nogle en god ting, mens andre børn oplever større udfordringer. Vi har set, at søskende har rigtig meget at tilbyde hinanden, hvis de får chancen. Modellen ”Ådalskolens søskendekursus” er opbygget af en bred vifte af forskellige aktiviteter. Der sjov, alvor, fis og ballade og masser af ny læring og muligheder for at dele erfaringer. Vi søger at give søskende mulighed for gensidig at støtte hinanden og fordi søskendekurset er designet for børn i alderen 9-12 år gives den gensidige støtte i en aktiv lærende sammenhæng, som møder dem i øjenhøjde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar