„Jeg ville ønske,
nogen havde spurgt mig, hvordan jeg havde det. Og at de så havde givet sig tid
til at lytte til mig. Men nej, sådan var det ikke. Det hjalp først, da jeg som 11-årig
kom på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. Men mine tanker om, hvordan det
skulle gå, var jeg helt alene med.“ Børn som vokser op med en bror eller søster
med et handicap får ikke altid den støtte og hjælp, de har brug for. En af
årsagerne er, at de ansatte, der møder børnene og deres familier i deres arbejde,
ikke i tilstrækkelig grad arbejder sammen på tværs af faggrupper og sektorer. For
at udvikle indsatsen for søskende tilbyder Ådalskolen i Ringsted
søskendekursus. Søskendes kurset bygger på følgende ide: Gennem planlagte
aktiviteter og samtaler får søskende mulighed for at tale om, hvordan det er
for den enkelte at være søster/bror til et barn med et handicap, og hvordan det
er at være i familien, blandt andet ved:
- At dele tanker og følelser – så som vrede, flovhed/pinlighed og et ønske om indimellem at være fri for sin bror/søster med handicap
- At kunne tale frit med ligestillede børn og gruppelederne
- At kunne spørge om det, du ikke forstår
- At få viden om handicap og gode værktøjer, som kan hjælpe i dagligdagen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar