Det er efterhånden
mange år siden vi begyndte at opdage og interessere os for, hvad et handicap
kan betyde, ikke blot for barnet selv, men navnlig også for dets nære relationer. Det
betyder, at vi i dag ved at familiemedlemmer til et barn med et handicap påvirkes og hvilke problemer ikke mindst børnene er i risiko for at få samt hvordan det
går disse børn på længere sigt i voksenalderen. Det vil sige, at vi ikke
længere er i tvivl om, at et barn med handicap naturligvis ikke er et
individuelt problem, men i høj grad en relationel udfordring. Vi ved også
efterhånden en del om, hvad vi så stiller op med denne udfordring, hvordan vi
forebygger og behandler udfordringerne blandt familiemedlemmerne, om end der stadig
er plads til masser af udvikling på feltet. Til gengæld er vi om ikke håbløst,
så i hvert fald, alarmerende bagefter i forhold til faktiske indsatser og særligt
tilbudene til søskende. Sådan udtrykker en af gruppelederne socialpædagog John Quist Frandsen den udfordring som mange søskende oplever. Derfor satser Ådalskolen i Ringsted på i samarbejde med kommunen at
tilbyde søskendekurser for børn i alderen 9-16 år der har en bror eller søster
med et handicap. Lige nu er der åbent for tilmeldinger til forårets kursus på Ådalskolen. Vi vil være frontkæmpere på dette område. Læs mere her på bloggen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar