Børnene og forældre oplever at et søskendekursus er et sted, hvor børnene kan
tale om deres erfaringer og oplevelser med andre i lignende situationer. De interviewede er helt enige om, at Ådalsskolens søskendekursus i Ringsted bidrager til at normalisere børnenes oplevelser
og bevidstgør dem om deres behov for støtte og viden. Alle oplever et sådant kursus som et fedt alternativt fællesskab for børnene, hvor de kan blive mødt uden forventninger og
krav. Det helt perfekte sted, hvor de kan tale åbent om deres tanker og følelser uden at tage
hensyn til andre. Fællesskabet på et søskendekursus rækker ud over de enkelte lørdage
og medfører, at det enkelte barn føler sig mindre alene med sine hverdags
udfordringer fordi de nu ved og selv hører, at andre har det på samme måde. Søskendekurset er
også et supplement til børnenes individuelle mestringsstrategier og til den støtte, de jo selvfølgelig får fra deres forældre. Børnene glæder sig til at komme på søskendekurset og
det lægger forældrene særligt mærke til. Forældrene oplever
også søskendekurset som en særlig god hjælp i hverdagen og de føler sig mindre alene
med ansvaret for børnene end tidligere. Det giver dem en tryghed at vide, at andre
voksne er opmærksomme på børnene og kan hjælpe børnene med specialviden om handicap.
En viden, som de selv savner mere af da de nogle gange kan komme i tvivl om de gør det
rigtige og om de yder den tilstrækkelige støtte til børnene fortæller en mor
til os. Børnene ser også søskendekurset som ”børnenes mødested” siger Nikolaj på 12 år som netop har været afsted på Ådalskolens forårskursus. De voksne på søskendekurset respekterer børnenes
behov for at have deres ”eget sted”. Forældrene er nysgerrige for at høre mere
om, hvad der foregår ”derinde”. På den ene side er de indforståede med, at
børnene skal have søskendekurset for sig selv og på den anden side ønsker de mere
viden om deres børns tanker og følelser, så de bedre kan støtte dem. Ådalskolen tilbyder søskendekursus igen i foråret 2015.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar