Der hersker ingen tvivl om, at det påvirker hele familien, når man får et barn med et handicap.
Hverdagen må tilrettelægges på en anderledes måde med faste, daglige rutiner og
et barn med handicap vil automatisk kræve mere tid og opmærksomhed fra
forældrenes side end de andre børn i familien. Søskende til børn med handicap kan derfor nogle gange opleve at føle sig anderledes, fordi deres søster eller bror er anderledes. Nogle
børnene på Ådalskolens søskendekurser fortæller om problemer med mobning og føle sig udenfor i familien, når megen fokus er på broderen eller søsteren. Ældre søskende kan også føle et
enormt ansvar over for en lillebror eller lillesøster og bekymrer sig om,
hvad der skal ske i fremtiden. Også den tvivl om hvad der skal ske, hvis der
skulle ske noget med forældrene, kan bekymre et barn unødigt, hvis man ikke får
det talt igennem. Nogle af børnene på Ådalskolens søskendekursus fortæller også om svære konflikter søskende imellem. Specielt omkring tiårsalderen, når
børnene begynder at blive selvstændige og mere bevidste, kan der opstå nogle
gevaldige skænderier. På søskendekurset arbejder vi med en aktivitet som vi
kalder for ”Livets flod”. Aktiviteten er særlig velegnet til at italesætte nogle af
disse forhold. Generelt medvirker søskendekurset til at give plads til børnenes stemmer og børnene betragtes som eksperterne, der får mulighed for at sætte ord på deres tanker, glæder, bekymringer og håb.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar