Søskendekurset på
Ådalskolen i Ringsted har det menneskesyn, at alle i en familie har betydning
for hinanden og alle er således afhængige af hinanden. Har én person
vanskeligheder som for eksempel et handicap, er det ikke den enkelte persons
ansvar alene, men alle i ”familien”, har et ansvar for at drage omsorg, således
at den enkelte kan udvikle egen integritet og komme i trivsel. Dette søskende-
eller familiesyn kan være særligt udfordrende for familier med et barn med et
handicap. Vi tror på, at mennesker fødes med grundlæggende kompetencer, som gør
dem i stand til at samarbejde med omgivelserne, men også at mærke deres
integritet i samspillet. Det er godt og det er det, som udvikler menneskers
egenart og evnen til samarbejde m.m. – som sådan er det i virkeligheden
fundamentet i det vi egentlig kalder ”opdragelse”. Når vi fødes, er vi
afhængige af at indgå i relationer med andre mennesker for at kunne overleve.
Både hvad angår mad og klæder – og kontakt og berøring. Vores medfødte evne til
aktivt at samarbejde med nære voksne, hjælper barnet til at få nødvendig
omsorg. Ethvert nyfødt menneske er noget helt særligt. Både hvad angår
personlig egenart, udviklingspotentialer, behov og grænser - integritet.
Barnets medfødte behov for at udfolde og udvikle denne integritet, hjælper det
hen imod en mental og socialt sund opvækst. Konflikten mellem at samarbejde og
at bevare sin integritet er livslang. Søskende som har en bror eller søster med
et handicap kan undertiden oplever udfordringer med at ballancere mellem
samarbejde og integritet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar