tirsdag den 4. marts 2014

Ingen kan ikke kommunikere siger de 3 gruppeledere

Vi blogger i øjeblikket om Down syndrom og det gør vi i anledningen af "World Downs Syndrome Day" som er en verdensomspændende begivenhed. Vi vil gerne være med til at støtte om dette arrangement og derfor bringer vi blogs omkring Downs syndrom.
Hvad er de vigtigste faktorere for en god opvækst, når barnet har Downs syndrom? „Ja begynd med at elske dem - alt andet kommer efter det,“ siger de 3 gruppeledere Birgit, Birgitte og John fra Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. „Dem som har Downs syndrom er først og fremmest mennesker,“ siger John Quist Frandsen fra søskendekurset. „Som for alle andre gælder det at deres udvikling er afhængig af hvor god en omsorg og undervisning de får tilbudt gennem deres opvækst og hvilke sociale udfoldelsesmuligheder de får.“ I de sidste årtier er de indlæringsteknikker man bruger til at hjælpe børn med Downs syndrom blevet meget bedre. Lærere og pædagoger råder nu om dage forældrene til at inddrage barnet i alle familiens aktiviteter, støtte det gennem leg og på et tidligt tidspunkt lade barnet få specialundervisning for at udvikle dets evner. En sådan hjælp skal igangsættes kort efter fødslen og indbefatter fysioterapi, taleterapi og ekstra personlig omsorg samt følelsesmæssig støtte til barnet og familien. Børn med Downs syndrom gør ikke så hurtige fremskridt. De begynder måske først at sige nogle få ord i to-treårsalderen nogle udvikler sprog langt senere. Børnenes frustrationer over ikke at kunne kommunikere kan få dem til at græde eller at fare op. Forældre kan lære barnet med Downs syndrom nogle simple kommunikationsfærdigheder inden det begynder at tale. For eksempel kan de bruge nogle enkle tegn sammen med gestus og visuelle hjælpemidler. På den måde kan barnet nemmere give udtryk for sine mest nødvendige behov. Det kan være tegn for „drikke“, „mere“, „færdig“, „mad“ og „sove“. Børn med Downs syndrom udvikler sig langsommere, så afstanden mellem dem og deres søskende bliver større med tiden. Netop det at være søskende til en bror eller søster med Downs syndrom er et tema, som vi arbejder med på Ådalskolens søskendekursus.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar