Programmet på et søskendekursus er udfordrende og veksler mellem leg, undervisning, øvelser, fil og hygge. Børnene er begejstrede og har svært ved at holde latter og smil tilbage, når der legen ”Flagermus og flue” i gymnastiksalen sammen med forældrene. De er nemlig med i den første times tid på den første kursuslørdag. Det er ikke kun i forbindelse med legeaktiviteterne, at der sker forandringer, når børnene begynder at falde til. Nye venskaber udvikler sig, og behovet for at afprøve grænser mindskes. Også den tidligere så skeptiske finder sin rolle, som den ældste i gruppen, og giver en hjælpende hånd med de mindre børn.
”På et
søskendekursus opdrager vi ikke på børnene”
Der er ikke
problemer som er i centrum, når vi afvikler søskendekurser på Ådalskolen, men
derimod omgivelser, relationer og stemningen, som skal være optimale, for at børnene kan
få en god oplevelse. Ifølge en af kursuslederne John Quist Frandsen er formålet
med kurset ikke at opdrage børnene, men derimod at fylde dem med positive
oplevelser og skabe det netværk som de meget ofte har brug for. Det gøres
blandt andet ved, at børnene så hurtigt som muligt rystes sammen og kommer ud
og afprøver aktiviteter sammen med de andre børn. Allerede efter de 2 til 3
timer føler børnene sig trygge nok til, at de fra hver deres side hiver og flår
i os gruppeledere og forsøger at råbe højest om hvem, der skal sidde ved siden
af hvem. Den højlydte summen i den pyntede fællessal på Ådalskolen vidner om,
at børnene i løbet af kort tid føler sig tilpas på Ådalskolens søskendekursus,
som udgør rammerne for de følgende 3 lørdage.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar