onsdag den 11. september 2013

Line fortæller om hendes oplevelse

Vi har netop fået et langt brev fra Line, som nu er 16 år. Hun har en lillebror med Down Syndrom og en anden kromosomfejl. I brevet fortæller hun om en masse oplevelser. Vi har fået lov til at bringe dele af brevet her på søskendekursets Blog. Glæd jer til at læse det.

Dengang hun var i jeres alder altså mellem 9 og 12 år, deltog hun i et søskendekursus og hun fortæller her, hvilken oplevelse det gav hende. Line fortæller at det var en oplevelse der gav hende et fristed med oplevelser, nærvær og omsorg. Og netop omsorgen og nærværet er helt uvurderligt ifølge Line, der faktisk gerne ville have deltaget på flere søskendekurser, hvis det havde været muligt.
Line deltog i det første søskendekursus som 11-årig. Line skriver selv, at noget af det bedste var den opmærksomhed og det nærvær, som hun fik via dette kursus. ”Jeg kan huske, at jeg følte mig særlig, når jeg skulle af sted på søskendekursus,” fortæller hun og fortsætter: ”Jeg kunne leve i flere måneder på den omsorg og det nærvær, jeg fik i løbet af de dage, som kurset varede – bare det at jeg som barn blev set og hørt, det var en fantastisk følelse”. Line husker særligt en episode fra en af dagene, hvor hun sammen med et par andre børn fjollede inde på et værelse. En af de voksne kom ind for at få dem til at slappe lidt af, og Line kastede en dyne i hovedet på hende, der blev vred og forlod værelset. ”Jeg kan huske, at jeg havde det rigtig skidt med, at jeg havde kastet dynen i hovedet på hende, og næste dag besluttede jeg mig for at finde hende og sige undskyld,” fortæller Line, der derfor dagen efter opsøgte den voksne, der til Lines store forbavselse slet ikke var vred på hende. ”Jeg var ikke sådan en type, der havde nemt ved at sige undskyld, så det betød virkelig meget for mig at blive tilgivet, selvom jeg havde trådt ved siden af,” forklarer Line om, hvorfor lige netop denne episode står så klart i erindringen. ”På det søskendekursus fandt jeg virkelig ud af, hvordan det er, når nogen vil gøre og være noget for dig. Hvordan det er at få nærkontakt fra voksne, der har tid og overskud.”  Og netop nærkontakten, omsorgen og overskuddet var noget, som Line havde brug for i sit liv, har man er søster til en lillebror med Downs Syndrom. Jeg vil rigtig gerne give mine oplevelser videre til andre børn, der ligesom jeg selv manglede nogen at snakke med, der også har en søskende med et handicap. ”Jeg tror, at jeg bedre kan sætte mig i børnenes sted, fordi jeg selv har været i de mange vanskelige situationer. Jeg ved, hvad et søskendekursus betyder og jeg ved, at det er noget der virkelig rykker. Jeg kunne som sagt leve i månedsvis på de oplevelser, da jeg var barn,” forklarer hun. Line anbefaler alle at tage på et søskendekursus, hvis der er mulighed for det.
Tusind tak for din interesse Line om Ådalskolens søskendekursus. Vi glæder os til at begynde på vores første kursus.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar