lørdag den 18. maj 2013

Et godt søskendekursus er en skøn blanding af søskendeerfaringer

De fleste søskende til en bror eller søster med et handicap vil sige, at de har gode og ikke så gode oplevelser i deres erfaringsrygsæk. Voksne søskende der ser tilbage på deres barndom fortæller om mange fordele i deres barndom og udtrykker, at de har fundet inspiration gennem deres brødre og søstre, at de er blevet mere tolerante, mere medfølende og mere bevidste om deres egne meninger, og på mange måder, mere moden end andre, der ikke har haft disse vilkår. Voksne søskende fortæller også, at deres bror eller søster gav en enorm betydning i deres liv og at "de gjorde dem til hvem de er idag”. Andre søskende har en mere vanskelig tid. De kan opleve forvirring over de følelser, der opstår omkring det liv de lever. På den ene side kan et barn føle kærlighed og hengivenhed til deres bror eller søster, men samtidig også mærke en blanding af mere vanskelige følelser som vrede, frygt, skyldfølelse, forlegenhed og sorg. Som børn, kan de være tilbøjelige til at mangle forståelse, følelsesmæssig modenhed og mestringsstrategier, som der kræves for at kunne håndtere disse forskellige følelser. Som et resultat heraf, kan søskende derfor føle sig isolerede og forvirrede og der er en risiko for en række følelsesmæssige, mentale problemer, der kan fortsætte ind i voksenalderen. Ikke alle søskende oplever disse bekymringer, og særligt med en øget forståelse af de spørgsmål søskende stiller, er det forholdsvis nemt at støtte børnene, så deres individuelle justering kan blive mere positiv. De fleste børn håndterer stress bedre, hvis de føler lyttet til, forstået og anerkendt. Netop dette er et af udgangspunkterne på Ådalskolens søskendekursus.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar