For børn i alderen 9-12 år som har en bror eller søster med et udviklingshandicap
lørdag den 18. maj 2013
Et godt søskendekursus er en skøn blanding af søskendeerfaringer
De fleste søskende
til en bror eller søster med et handicap
vil sige, at de har gode og ikke så gode oplevelser i
deres erfaringsrygsæk. Voksne søskende der ser tilbage på deres barndom fortæller om mange fordele i deres barndom og udtrykker, at de har fundet inspiration
gennem deres brødre og søstre, at de er blevet
mere tolerante, mere medfølende og mere bevidste om deres
egne meninger, og på mange måder, mere moden end andre, der ikke har haft disse vilkår. Voksne søskende fortæller også, at deres
bror eller søster gav en enorm betydning i deres liv og at "de gjorde dem til hvem de er idag”. Andre søskende har en mere
vanskelig tid. De kan opleve forvirring over de følelser, der opstår omkring det liv de lever. På den ene side kan et barn føle kærlighed og hengivenhed
til deres bror eller søster, men
samtidig også mærke en blanding af mere vanskelige følelser som vrede, frygt, skyldfølelse, forlegenhed og sorg. Som børn, kan de være tilbøjelige til at
mangle forståelse, følelsesmæssig
modenhed og mestringsstrategier, som
der kræves for at kunne håndtere disse
forskellige følelser. Som et resultat heraf, kan søskende derfor føle sig isolerede og
forvirrede og der er en risiko for
en række følelsesmæssige, mentale
problemer, der kan fortsætte ind
i voksenalderen. Ikke alle søskende oplever disse bekymringer, og særligt med
en øget forståelse af de spørgsmål
søskende stiller, er det forholdsvis
nemt at støtte børnene, så deres
individuelle justering kan blive mere
positiv. De fleste børn håndterer stress bedre, hvis de føler lyttet til, forstået og anerkendt.
Netop dette er et af udgangspunkterne på Ådalskolens søskendekursus.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar